חדש

סטודיו בית סטודיו – מיה אור, בית ונוי 2006

לכתבה המלאה
אדריכלות ועיצוב פנים -משרד אדריכלות דורית סלע

סטודיו בית סטודיו – מיה אור, בית ונוי 2006

מאת: מיה אור

את ה”אני מאמין” המקצועי שלה,    שגורס כי החלל הביתי הוא המקום הראוי ביותר לניהול דיאלוג עם לקוחות ולחשיבה יצירתית, יישמה האדריכלית דורית סלע במרחב הפרטי שלה כשהפכה דירת חמישה חדרים לדירת סטודיו בת שני חדרים בלבד.

 משרד ביתי אומרת האדריכלית דורית סלע, הוא המקום הנכון ביותר לניהול דיאלוג פתוח ונינוח עם לקוחות הבאים לתכנן את ביתם, לרקום חלום ולסמן מציאות, נאה דורשת ועוד יותר נאה מקיימת שכן את משרדה/הסטודיו שלה. בחרה סלע למקם בחלל הציבורי של הדירה בה היא מתגוררת עם בן זוגה לחיים. החלל הציבורי בדירה הוא, למעשה, מרבית שטחה, כאשר רק חדר השינה וחדר הרחצה הם חללי מגורים. מבנה זה אינו המבנה המקורי שלה, אלא תוצר של שיפוץ שביצעה סלע. כהמשך של תפיסתה את המשרד הביתי כשם שללקוחות נוח יותר בסביבה ביתית, כך גם היא בתהליך העיצוב מעדיפה להישאר בתוך השפה המוכרת, ומשם “לצאת” לחדש ולשונה תוך התבססות על ערכי המשפחה ודפוסיי חייה.

 הדירה/סטודיו אותה שכרו שוכנת בכיכר המדינה, ושטחה המשתרע על 140 מ”ר נחלק במקור ל – 5 חדרים. במסגרת השיפוץ הוסרו כל קירות הפנים והשטח תוכנן כחלל ארוך ופתוח שבקצהו הוגדרו חדר שינה וחדר רחצה הגובל בו יתר הפונקציות מוקמו במרחב המשותף, חשופות זו אל זו וחובטות זו אל זו ללא שום הגדרה פיזית ביניהן למעט מרווחים שנגזרו מהשטח: אזור ישיבה שנקבע בצד החלל שפונה אל חזית הבית, והמטבח ואזור העבודה בצידו הפנימי יותר. “הזרימה הארוכה מעניקה תחושה של יצירתיות ופתיחות ללא הגבלות, של מקום שבו מרגישים מרחב וחופש מחשבתי “אומרת סלע על החלל, שמבנהו המוארך הודגש באמצעות צבעוניות בהירה ושימושי חומרים, והוא אכן משדר שקיפות במובן שהכול גלוי וחשוף לעין, לריצוף נבחרו אריחי אבן גדולים (יבוא מאירן) 60X60, והתקרה הונמכה מעט על מנת לאפשר את צביעתה בצבע שמן מבריק היוצר אפקט מראה שמעניק אשליית גובה ותחושת מרחב לתאורה משמשים ספוטים וגופים שקועים שהותקנו כרצף אורכי המלווה את קו החלל ובפתחים נתלו וילונות גלילה שבטנם הזהה לגוון הקירות נראים לעין מסכים המשתלבים במרקם האחיד הבהיר. אזורי אחסון נדרשים מוקמו בצידי החלל – בתוך נישות המתיישרות עם קו הקיר כך שהם אינם חוסמים את הזרימה הפתוחה ואת השפעתה הטובה על היצירתיות ועל בהירות המחשבה. אזורים אלה תוכננו ייעודית לפי צורכי תכנון ספציפיים, דוגמת מגירות רחבות וצרות שנועדו לאחסון תוכניות עבודה ושרטוטים גדולים.

 שפת העיצוב בחלל המשותף היא מודרנית, ומינימליסטית, מצומצמת מבחינת פריטי ריהוט ונוי אך בו בזמן שזורה במגע אישי רך ונשי – ציורים של סלע על הקירות, שטיח סגול באזור הישיבה, כורסא בריפוד ורוד עז שעיצוב מזכיר לב רומנטי ופריטי נוי ייחודים דוגמת בודהה מוזהב. פריטי הריהוט נבחרו בקפידה אחד לאחד, והיות והתקרה נמוכה יחסית מאופיינים בקו מינימליסטי נמוך שלא מכביד על המראה ועל תחושת האווריריות: ספת עור שחורה, שולחן קפה גדול מעוצב בקווים רבועים, השזלונג האייקוני של לה קורבזייה, מזנון מלבני לאכלוס מערכת שמע, ומנורה מתכתית בעיצוב מקושת שכמו “מתכופפת” לעבר פינת הישיבה. אלמנט מעניין באזור הישיבה היא גומחת לבנים שהתקבלה ע”י חשיפת חלק מקיר המעטפת, כשהיא מהווה סוג של קשר בין פנים וחוץ, יוצקת ערך של עניין שונה לחלל המלוטש למשעי, ואף חוברת רעיונית לתהליך חשיפה, אשר מטבע הדברים כרוך בדיאלוג תיכנוני.

 המשרד/ סטודיו, אינו אלא שולחן ארוך מאד בעל משטח זכוכית עבה ורגלי מתכת, שנוכחותו בחלל משמעותית ואוורירית במקביל, הן בממדי אורכו יוצאי הדופן והן בשקיפותו. מסך ומקלדת הם הפריטים היחידים שמונחים עליו ומסגירים שהוא משמש לצורכי עבודה, וכסוג של קריצה הכיסאות שהותאמו לו אינם מתכתיים – עכשווים כמצופה, אלא כיסאות צבעוניים שעיצובם מצטט כיסאות אייקונים ידועים של מיס ואן דה רו. מול שולחן העבודה שוכן המטבח, כך שבעת הצורך ובנגישות נוחה ניתן להפוך אותו לשולחן אוכל לצורכי אירוח רב סועדים. בקדמת שטחו משמשת מעין קונזולה גבוהה כדלפק לארוחות קלות, ועיצובו משלב שני מוקדים בלבד: אי מרכזי גדול עם משטח קוריאן, ויחידת קיר המאכלסת בתוכה גם פונקציות החשמל, ובכלל זה מקרר אינטגרלי. חזיתות היחידה

המשתרעת על כל הקיר, עשויות שלייפלק מבריק בגוון אפור כהה והאפקט המתקבל הוא כשל קיר מראה המהווה הד ויזואלי לברק התקרה, וכמוה יוצר השתקפות המדגישה את המרחב.

 חדר שינה וחדר הרחצה ממוקמים בקצה החלל  וגובלים זה בזה. אין ביניהם מעבר ישיר, אך קשר עין דווקא כן. דרך קיר זכוכית שהינו אחד מקירות מקלחון שתוכנן כקוביית זכוכית ואחד מצלעותיה מהווה תיחום בין שני החללים. באגף זה “שברה” סלע את המרקם האחיד – בהיר שמאפיין את החלל המשותף, והרחיבה את מערכת הצבעים ושימושי החומרים עם שילובים מלאי עניין יצירתי ואפילו נועזים משהו. עיצובו של חדר השינה משלב ניגודים: מיטה נמוכה – 30 ס”מ – בעיצוב המגלם זיקה למראה יפני, אך מפתיע בגימור שלייפלק אדום עז הנוסח ממד חושני בקווים הנקיים ושולב גם באחת מחזיתות ארון ההזזה, כיסוי מיטה פרוותי, שטיח רך תואם וציור דמות אישה פרי מכחולה של סלע משלימים בחדר את הרכות החושנית וגולת הכותרת היא הקיר השקוף עליו משורטטת צלילתו/ה של המתקלח/ת כמעין ציור עירום. חדר הרחצה-שירותים הו חלל מרווח מרוצף באריחי חלוקי נחל עם אפוקסי ומשלב את המוטיב האורכי של התכנון במשטח כיור עשוי קוריאן שנמשך מקיר לקיר – 150 ס”מ – ומראה תואמת מעליו, המקלחון הגדול והמרווח – 150 ס”מ, כאמור, קובייה שנבנתה מקירות זכוכית, כשנקודת החיבור לטוש נקבעה בשל כך כרצפה וראש המקלחת הגדול הוא מדגם מיוחד שהוזמן ייעודית עבורו, “הבית אינו רק יצירה פלסטית, אלא מקום מגורים שצריך להכיל את תכני עולמו של האדם החי בו. ולשרת אותו בהתאם לצרכיו והעדפותיו” אומרת סלע. וכמי שבסטודיו שלה משרטטת מציאות לחלומות שרוקמים לקוחותיה, המציאות ששרטטה לעמה מגלמת אמירה אישית ברורה, ומשלבת את עולמה הפרטי והמקצועי בחלל אחד מגובש ומרשים.

פורסם ב”בית ונוי”, גליון 89   יולי אוגוסט 2006

צילום: אורי אקרמן

לכתבה המלאה