חדש

על הקשר ההדוק בין אדריכלות ואופנה

לכתבה המלאה

https://www.haaretz.co.il/labels/1.5768313

על הקשר ההדוק בין אדריכלות ואופנה
אדריכלות ואופנה הולכות יד ביד עוד משחר ההיסטוריה; שתיהן מבוססות על עקרונות של צורה ומבנה, מספקות פתרון מושכל ובשאיפה גם מעוצב
היטב. דורית סלע מאמינה: “החיבור בין אדריכלות ואופנה רק הולך וגדל, ואין ספק שהוא יתעצם בעתיד הלא רחוק”
“אופנה היא ארכיטקטורה, זה הכול עניין של פרופורציה”, קוקו שאנל .
כדי להמשיך ולשרוד, הבין האדם הקדמון שהוא חייב להתגונן מפני איתני הטבע. בעיקר מפני הרוחות החזקות והגשמים. הוא חיפש מחסה בדמות מערה
או צלע הר, ובמקביל תר אחר עורות וצמחים כדי להגן על גופו מהקור. זהו למעשה הרמז הראשון לכך שאדריכלות ואופנה הולכים יד ביד עוד משחר
ההיסטוריה.
שתיהן חולקות מאפיינים רבים; הן מבוססות על עקרונות של צורה ומבנה, מספקות פתרון מושכל ובשאיפה – גם מעוצב היטב. יש להן הרבה מן המשותף
על אף שההבדלים ביניהן גדולים למדי; אופנה חולפת ומתחלפת אחת לכמה זמן, בעוד שאדריכלות קבועה אך גם בה ישנם אלמנטים טרנדיים. באופנה
נעשה שימוש בחומרים נוזליים ורכים, בזמן שבאדריכלות מדובר על חומרים קשים וחזקים.
“כשאני מתכננת בית, אני תמיד משווה אותו לגוף האדם, לתנועה בו ובעיקר לסינרגיה בין האיברים החשובים ”
דורית סלע, בעלת משרד האדריכלים דורית סלע שנוסד בשנת 2000 , מאמינה בקשר ההדוק בין שני העולמות.
“מאמינה שתמיד צריך להמשיך וללמוד”. דורית סלע
“כשאני מתכננת בית, אני תמיד משווה אותו לגוף האדם”, אומרת דורית סלע. “אני מסתכלת על מערכות פנימיות, על השלד, העור ולבסוף על נושא
ההלבשה. כשמדברים על “הלבשת הבית”, אני משווה זאת להלבשת בגדים; כמו שאף אחד לא ילבש חולצת עור, מכנס עור וכובע עור, כך גם בבית חשוב
לשלב צבעים, טקסטורות וחומרים שונים כדי ליצור שפה ייחודית ובעלת עושר, בדומה לאופנה “.
דורית סלע, בת 46 , בעלת משרד אדריכלים ותיק המתמחה בדירות ובתים פרטיים, תוך ניצול החלל ושמירה על חום ופונקציונאליות. “אני מאמינה שתמיד
צריך להמשיך וללמוד”, אומרת דורית סלע. “זאת כדי להמשיך לספק שירות מעולה ולהישאר מעודכנים. אני מקפידה על ביקורים קבועים בתערוכות עיצוב
שונות, במילאנו, פריז ועוד, כדי להתעדכן בתחומים החדשים ביותר. יחד עם זאת, אני תמיד דואגת להקפיד ולפתח דברים מחדש”.
“ארון הבגדים שלי למשל”, אומרת דורית סלע. “מורכב ברובו משמלות בטקסטורות שונות, חיתוכים מיוחדים, קטיפה, משי, צמר ועוד. אני אוהבת לוק
מכובד ואלגנטי, אך עם קריצה ספורטיבית, כמו למשל שמלה אלגנטית עם סניקרס או נעל בובה שטוחה.”

בשנים האחרונות נעשו מספר ניסיונות לחקור את הקשר הנוכחי בין שני עולמות אלו, בעזרת בחינת רעיונות ושימוש בטכניקות שונות. אלא שאין אנו זקוקים
למחקר כדי להוכיח את הקשר ההדוק בין אדריכלות ואופנה. מלבד בגדים חדשים, מותגי האופנה המובילים בעולם כבר הבינו את חשיבות ההשקעה בשטח
עצמו – כמו הקמת חנות בוטיק מעוצבת או אולם תצוגה מרהיב.
בוטיק האופנה שתכננה דורית סלע בנווה צדק
“תכנון חללי תצוגה או מכירה הוא תחום מעניין”, מציינת דורית סלע. “אני דואגת לבצע מחקר מקיף ולערב גורמי שיווק בכל התהליך. חשיבות החלל
משפיעה על אופן מכירת המוצר, בטח כשמדובר על חללי אופנה “.
דוגמה נוספת לקשר החזק בין התחומים קיבלנו עם הבחירה של מותגי האופנה המובילים בעולם להשקיע בעיצוב פנים, במיוחד במלונות ברחבי העולם,
המהווים סוג של נקודת מפגש בין העולמות.
זה קיים גם אצלנו. “לאחרונה תכננתי בוטיק אופנה בנווה צדק”, ציינה דורית סלע בנושא. “ההשראה שלי הייתה בית האופנה קוקו שאנל, המאופיין בניקיון
לבן עם מסגרות שחורות. שימוש בתחום האופנה והרב גוניות המתאפשרת בו, מאפשר בחירת חומרים, שילוב ייחודי של טקסטורות, צבעים וחומרים שונים.
אלו הם רק חלק מהיתרונות של תחום האופנה ומשם אני ניזונה.”
מארמני, דרך ורסצ’ה ועד לפארל וויליאמס וקניה ווסט
השילוב בין השניים רק הולך ומתפתח, ומי יודע לאן יגיע בעתיד הקרוב והרחוק. “כבר היום ניתן לראות כמה מהמעצבים הגדולים שהחלו להתעסק גם
באדריכלות”, ציינה דורית סלע, שבאמתחתה מאות פרויקטים גמורים.
“אותם מעצבים שיוצרים טקסטורות בבגדים, עושים זאת גם בעץ, שיש וחומרים אחרים. לארמני למשל, יש קו שנקרא ‘ארמני קאזה’. מדובר על קו לייצור
רהיטים, מטבחים, מיטות, ספות, שולחנות ועוד.”

ג’ורג’יו ארמני לא לבד. גם ג’אני ורסצ’ה, רוברטו קוואלי ומעצבים אחרים, שלא מגיעים מהתחום, משלבים בין אלמנטים של אופנה וארכיטקטורה, ונראה
שעם השנים עוד מעצבים יקרצו גם לעולם האדריכלות. “החיבור בין אדריכלות ואופנה רק הולך וגדל, ואין ספק שהוא יתעצם בעתיד הלא רחוק”, אמרה
דורית סלע.

אז מלבד ארמני, ורסצ’ה וקבאלי הגדולים, ישנם לא מעט מעצבים, מוכרים קצת פחות בתחום, המשלבים בין שני העולמות. להלן ארבע דוגמאות.

פייר קרדין
אחד ממעצבי האופנה הגדולים ביותר כיום, שהחל להתעסק באופנה כבר בגיל 14 , קרץ לתחום האדריכלות כבר בשנותיו הראשונות, כשלמד ארכיטקטורה
באוניברסיטה. בעקבות זאת, הושפעו עיצוביו ממבנים שונים, כמו לדוגמה “שמלת הבועות”, שהייתה מודרנית עד מאוד בשנות ה 50- של המאה הקודמת.
טום פורד
טום פורד הוא הרבה דברים, בין היתר גם מעצב אופנה ובמאי. אלא שלא רבים יודעים זאת, אך פורד בכלל התכוון להיות אריכטקט, לאחר שלמד את
התחום באוניברסיטת פרסונס בארצות הברית. בשנתו האחרונה באוניברסיטה, החליט לעשות הסבה לאופנה. לאורך השנים הדגיש פורד את החיבור בין
שני העולמות. “מצאתי את השילוב בין שני התחומים”, אמר בעבר.
צורה כחלק מקונספט ( אדריכלות ועיצוב דורית סלע)
פארל וויליאמס
פארל וויליאמס הוא כבר מזמן לא רק ראפר ומפיק ענק, אלא גם מעצב אופנה בעל שם כבר לא מעט שנים, על אף שמעולם לא למד את המקצוע בצורה
מקצועית. לפני מספר שנים חבר לאדריכלית הבריטית המפורסמת זהא חדיד, וביחד השניים עיצבו בתים ובגדים.

קניה ווסט
ראפר נוסף שהרחיב את אופקיו והגיע גם לעולם האופנה נכנס לרשימה שלנו. קניה ווסט עושה הכול מהכול, וכבר שנים ארוכות שהוא מעצב בגדים.
נעליים שאותן עיצב קניה לחברת אדידס, הגיע מעולם הארכיטקטורה, לאחר שיתוף פעולה של – Yeezy – למעשה, אחד הליינים המובילים כיום בעולם
הזמר עם האדריכל רם קולהאס.
קו ומסגרת כאלמנט צורני ( עיצוב: דורית סלע, אופנה: הילית מור)
נראה שאדריכלות ואופנה קשורות אחת לשנייה בקשר הדוק, כבר שנים רבות, ונראה שעם השנים הקשר בין השתיים רק ילך ויתהדק. “התשוקה שמלווה
אותי בעבודתי מייצרת עבורי רצון לחקור ולגלות קשרים בין תחומי עניין שונים”, מסכמת דורית סלע. “הרב גוניות מאפשרת לי להמציא את עצמי מחדש,
לחבר עבור כל לקוח את עולמות התוכן שלו ולנסות את האני מאמין שלי ,ללא פשרות .”