חדש

Circles – שרית חביב, שיחה עם אדריכלים

לכתבה המלאה

Circles – שרית חביב, שיחה עם אדריכלים

שיחה עם האדריכלים דורית סלע ואורן וייץ
על עיגולים –
השבירה הראשונה כמעט מעודם של קוויהם הישרים –
בבית במשמר דוד, בו הלקוח הוא הסיפור,
ועל שינויים וזמן ויחסים שאינם מצריכים דיבור

מאת: שרית חביב, מעצבת ואדריכלית פנים
זו לי הפעם השנייה לראיין אותם יחד. שנתיים עברו מאז הראיון ההוא, פרק זמן משמעותי דיו לעורר סקרנות, רצון לעמוד על ההבדלים בין אז להיום. אני תוהה על הצורך הזה שלי להתייחס לעבר, לא לחזור עליו, לנוע, להמציא את עצמי כל פעם מחדש. הוא מגדיר אותי, ואני אותו, וחלילה. מרגש ומעייף, גוזר עליי חיפוש ויצירה. כבר לא זכורים לי הזמנים בהם חשבתי שכולם כמותי, בטרם התוודעתי לעולם מלא אחר, שמוצא עצמו בוחר דרך וקו, צורה וחומר, ומעמיק אל תוכם פנימה, נאמן לאמת פנימית חד משמעית וברורה לו. עם הזמן למדתי לזהות את אלה הנעים לעומק, את השקט המלווה את תנועתם, לכבד אותו. עם הזמן הזיהוי נעשה מהיר.
כך כאן. דורית סלע ואורן וייץ קורצו מזה החומר, ובכל הנוגע לאדריכלות, מאותו החומר – אבן בזלת שחורה, עץ אגוז, בטון חשוף, לבן ומעט שחור; מאותו הקו – ישר, נקי, מלבני, אופקי ואנכי, ניצב וחודר; ומאותו האיפוק, ולצידו גושי החומר בחללים הכפולים בעלי העוצמה.
ובכל זאת, עיגולים. עיגולי אור יפהפיים פזורים בנדיבות בתקרת הבטון החשוף של הבית, מטיילים בו בשובבות במהלך שעות היום. אני לא מתאפקת, וזו השאלה הראשונה שאני שואלת.
שרית: “עיגולים?”
דורית: “רצינו לשבור את המרובעות של הבית, את הקווים הישרים. לתת נקודת חן, להעניק רוך ומשחקי אור, אשר נובע מלמעלה, מתחיל בפרגולה מחוץ לבית וחודר את הבית כמו סכין, בקורה עטורת סקיילייטים, גם באזורים המעט חשוכים כמו מסדרון המגורים”.
אורן: “זה התחיל בבית אחר עליו עבדנו, שם היו רק שני עיגולים, ורק בחוץ”.
שרית: “איך החלטתם על הפיזור שלהם? רנדומאלית, בסקיצה ידנית?”
“לא”, צוחק אורן, “גם זה, כמו כל התכנון, נעשה באוטוקאד. החלטנו על שלושה גדלים שיהיו נוחים לביצוע מבחינת השבלונות, בקטרים בני 60, 90 ו-120 ס”מ. איתם שיחקנו”.
דורית: “גם המנורות של פינת האוכל נבחרו על בסיס אותו רעיון, בזוויות מכוונות – אלומות אור, כמו בתיאטרון. הסקיילייטים ישרים. הזוויות הן אשליה שיוצר האור”.
שרית: “מלבד אלה, כל הקווים ישרים”.
אורן: “כן, הבית בנוי בשני גושים לבנים. הנמוך יותר, של האירוח, כולו חלל כפול. הגבוה יותר, של המגורים, מחולק לשני מפלסים. מעל המטבח יש גלריה, שצופה על החלל הכפול ומשמשת כפינת עבודה ומשפחה, הדלת תופסת את החלל הכפול לכל גובהו, וכדי לא לקטוע אותה יצרנו גשר שמחבר בין פינת הגלריה למגורים”.
דורית: “והבריכה מצויה בין שני הגושים, בקווי הרוחב של הדלת. כשנכנסים לבית, חווים את הנוף הפתוח ואת ההמשכיות. בתוך הבריכה, בסופה, שמנו מראה, בשביל לגרום לתחושה שהבריכה גדולה מכפי שהיא באמת”.
שרית: “והלקוחות?”
דורית: “זה הסיפור. הלקוח הוא קבלן שאנחנו עובדים איתו הרבה שנים, יחיאל בן חמו. הוא הגיע אלינו במקרה דרך לקוחות, והתאהבנו בו”.
אורן: “את הבית הקודם שלו הוא תכנן לבד, יש לו ראייה טובה וטעם. הוא הגיע אלינו וחשב שהוא יתקן וישנה את האופציה שנתכנן עבורו, אבל ה